بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به دنبال راه اندازی اینستکس

به گزارش مجله سرگرمی، متن بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به دنبال راه اندازی رسمی کانال ویژه اقتصادی اروپا با ایران منتشر شد

بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به دنبال راه اندازی اینستکس

ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران رسما راه اندازی شد و سه قدرت اول اروپا یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا، با انتشار یک بیانیه مشترک این خبر را اعلام کردند. این سه کشور ساعاتی پیش، از نهایی شدن طرح کانال ارتباط مالی با ایران خبر داده بودند.

متن این بیانیه مشترک که عصر پنج شنبه 11 بهمن به امضای ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و هایکو ماس و جرمی هانت، همتایان آلمانی و بریتانیایی او رسید، به توضیح زیر است:

فرانسه، آلمان و بریتانیا بر اساس تعهد قاطعانه و کوشش های پیگیر خود برای حفظ برجام که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را در قطعنامه 2231 خود تأیید نموده است، تشکیل ساز و کار حمایت از معاملات تجاری یا اینستکس (INSTEX) را اعلام می نمایند که یک ابزار انتقالی ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع بین عاملان مالی اروپا و ایران است.

سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید می نمایند که کوشش هایشان برای حفظ مفاد مالی برجام منوط به اجرای کامل تعهدات ایران در زمینه هسته ای و از جمله همکاری کامل و به موقع این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اینس تکس در ابتدا با تمرکز بر بخش های حیاتی تر برای مردم ایران - مانند دارو، لوازم پزشکی و مواد غذایی - از مبادلات مشروع اروپا با ایران حمایت می نماید.

اینس تکس در بلند مدت می تواند از سوی کشورهای ثالث نیز در تجارت با ایران مورد استفاده قرار گیرد و E3 در کوشش برای نیل به این هدف است.

امروز ایجاد ساز و کار اینس تکس نخستین گام بزرگ این سه کشوراروپایی است. این طرح طی روندی تدریجی به توضیح زیر عملیاتی خواهد شد:

- ای3 (E3) به وسیله این ساز و کار روی جزئیات عینی و عملیاتی کار خواهد نمود تا شیوه کار شرکت با ایران تعریف شود.

- ای3 در ایجاد یک تشکیلات کارآمد و شفاف مورد احتیاج برای عملیاتی ساختن ساز و کار در ایران، با این کشور همکاری می نماید.

اینستکس با رعایت دقیق ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و نیز با رعایت تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد نمود. در این راستا، ای3 انتظار دارد که ایران هر چه سریع تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف ای تی اف عمل کند.

ای3 با این هدف که این ابزار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، طی مراحل تدریجی فوق الذکر عملی شود، بر پایبندی خود به پیگیری توسعه اینس تکس در میان سایر کشورهای اروپایی علاقه مند تأکید می نماید.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11645

به "بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به دنبال راه اندازی اینستکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به دنبال راه اندازی اینستکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید